IMOCG 2024 openingsconcert
In het openingsconcert van de derde editie van de International Martini Organ Competition Groningen draait alles om de cornetto, het historische houten blaasinstrument dat we ook wel kennen als de ‘zink’. In het zestiende eeuwse West-Europa was de cornetto de gangmaker bij iedere muzikale gebeurtenis: een feest was geen feest als er geen cornettospeler bij was. Het Zwitserse blazerskwartet Les Cornets Noirs telt twee cornetti, dus feest is gegarandeerd bij dit concert.
Met het programma ‘Venetiaanse pracht’ bespelen de vier blazers de gehele ruimte van de Martinikerk en musiceren zij ook samen met de orgels die in deze kerk staan: organisten Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga spelen op zowel het grote Martiniorgel als het onlangs gerestaureerde koororgel.
ENTREE
Standaard €27,50
Jongeren €12,50
Musici
Les Cornets Noirs: Frithjof Smith en Adrien Mabire (cornetti), Henning Wiegräbe (trombone) en Jérémie Papasergio (fagotto).
Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga (orgel).
IMOCG
Het concert markeert het begin van de competitieweek van de IMOCG waarin 12 jonge talentvolle organisten in drie competitierondes strijden om de winst. Zij spelen op drie monumentale Groninger orgels. Het publiek is welkom bij alle evenementen in deze week. Naast competitierondes zijn er ook masterclasses, een excursie en meerdere concerten door internationale concertorganisten. De finale van het concours is op zaterdag 3 augustus.
PROGRAMMA VENETIAANSE PRACHT
Giovanni Gabrieli (1557 – 1612) – Canzon XII
Canzoni et sonate, Venezia 1615
Gregorio Allegri (1582 – 1652) – Canzone à 4 Stromenti
ms: Katholische Universität Eichstädt
Giovanni Gabrieli – Duodecimus Tonus
Tabulaturbuch Bernard Schmid d.J., Strassburg 1607
Erwin Wiersinga, orgel
Giovanni Paolo Cima (ca. 1570 – 1630) – Sonata à 4
Concerti ecclesiastici, Milano 1610
Violino e violone, Cornetto e trombone
Claudio Merulo (1533-1604) – Toccata ottavo tuono
Toccate d’Intavolatura d’Organo Libro secondo, Roma 1604
Leo van Doeselaar, orgel
Giovanni Valentini (1582/3 – 1649) – Sonata à 4
ms: Murhard’sche Bibliothek, Kassel
Philipp Friedrich Bödecker (1607 – 1683) – Sonata sopra La Monica
Sacra partitura, Strassburg 1651
Fagotto solo
Gioseffo Guami (1542 – 1611) – Canzon Vigesimaquarta
Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti, Venezia 1608
Andrea Gabrieli (ca. 1533-1585) – Intonazione dell’ottavo tono
uitgave Angelo Gardano, Venezia 1593-1608
Leo van Doeselaar, orgel
Francesco Usper (1561 – 1641) – Canzon prima à 8
Compositione armoniche, Venezia 1619
PAUZE
Biagio Marini (1594 – 1663) – Passacalio à 3. & à 4.
Sonate da Chiesa e da Camera
Opera XXII, Venezia 1655
Les Cornets Noirs samen met koororgel in koor
Bastiano Chilese (17e eeuw) – XXXI. Canzon in Echo
Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti, Venezia 1608
Les Cornets Noirs in het koor, in echo met grote orgel
Heinrich Scheidemann (ca. 1595-1663) – Orgelintavolatie (“auff 2 Clavir Pedaliter”) van Motet‘Benedicam Dominum’ van Hieronymus Praetorius WV 48
Lüneburger Orgeltabulatur KN209 (1634)
Erwin Wiersinga, orgel
Francesco Cavalli (1602 – 1676) – Sonata à 4
Musiche sacre, Venezia 1656
Andrea Gabrieli – Secundus Tonus
Tabulaturbuch Bernard Schmid d.J., Strassburg 1607
Erwin Wiersinga, orgel
Lodovico da Viadana (ca. 1560 – 1627) – Canzon francese in risposta
Cento concerti ecclesiastici, op. XII, Venezia 1602
Johann Staden (1581 – 1634) – XXX. Sonata
2. Cant: & 2. Baß.
Operum musicorum posthumorum, Nürnberg 1643
Benedetto Re (17e eeuw) – Canzon à 4.
Accomodata a suonare a cuoi chori, Mailand 1609
Aanvullende informatie
Toegang - € 27.50
Verdere informatie
In het openingsconcert van de derde editie van de International Martini Organ Competition Groningen draait alles om de cornetto, het historische houten blaasinstrument dat we ook wel kennen als de ‘zink’. In het zestiende eeuwse West-Europa was de cornetto de gangmaker bij iedere muzikale gebeurtenis: een feest was geen feest als er geen cornettospeler bij was. Het Zwitserse blazerskwartet Les Cornets Noirs telt twee cornetti, dus feest is gegarandeerd bij dit concert.
Met het programma ‘Venetiaanse pracht’ bespelen de vier blazers de gehele ruimte van de Martinikerk en musiceren zij ook samen met de orgels die in deze kerk staan: organisten Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga spelen op zowel het grote Martiniorgel als het onlangs gerestaureerde koororgel.
ENTREE
Standaard €27,50
Jongeren €12,50
Musici
Les Cornets Noirs: Frithjof Smith en Adrien Mabire (cornetti), Henning Wiegräbe (trombone) en Jérémie Papasergio (fagotto).
Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga (orgel).
IMOCG
Het concert markeert het begin van de competitieweek van de IMOCG waarin 12 jonge talentvolle organisten in drie competitierondes strijden om de winst. Zij spelen op drie monumentale Groninger orgels. Het publiek is welkom bij alle evenementen in deze week. Naast competitierondes zijn er ook masterclasses, een excursie en meerdere concerten door internationale concertorganisten. De finale van het concours is op zaterdag 3 augustus.
PROGRAMMA VENETIAANSE PRACHT
Giovanni Gabrieli (1557 – 1612) – Canzon XII
Canzoni et sonate, Venezia 1615
Gregorio Allegri (1582 – 1652) – Canzone à 4 Stromenti
ms: Katholische Universität Eichstädt
Giovanni Gabrieli – Duodecimus Tonus
Tabulaturbuch Bernard Schmid d.J., Strassburg 1607
Erwin Wiersinga, orgel
Giovanni Paolo Cima (ca. 1570 – 1630) – Sonata à 4
Concerti ecclesiastici, Milano 1610
Violino e violone, Cornetto e trombone
Claudio Merulo (1533-1604) – Toccata ottavo tuono
Toccate d’Intavolatura d’Organo Libro secondo, Roma 1604
Leo van Doeselaar, orgel
Giovanni Valentini (1582/3 – 1649) – Sonata à 4
ms: Murhard’sche Bibliothek, Kassel
Philipp Friedrich Bödecker (1607 – 1683) – Sonata sopra La Monica
Sacra partitura, Strassburg 1651
Fagotto solo
Gioseffo Guami (1542 – 1611) – Canzon Vigesimaquarta
Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti, Venezia 1608
Andrea Gabrieli (ca. 1533-1585) – Intonazione dell’ottavo tono
uitgave Angelo Gardano, Venezia 1593-1608
Leo van Doeselaar, orgel
Francesco Usper (1561 – 1641) – Canzon prima à 8
Compositione armoniche, Venezia 1619
PAUZE
Biagio Marini (1594 – 1663) – Passacalio à 3. & à 4.
Sonate da Chiesa e da Camera
Opera XXII, Venezia 1655
Les Cornets Noirs samen met koororgel in koor
Bastiano Chilese (17e eeuw) – XXXI. Canzon in Echo
Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti, Venezia 1608
Les Cornets Noirs in het koor, in echo met grote orgel
Heinrich Scheidemann (ca. 1595-1663) – Orgelintavolatie (“auff 2 Clavir Pedaliter”) van Motet‘Benedicam Dominum’ van Hieronymus Praetorius WV 48
Lüneburger Orgeltabulatur KN209 (1634)
Erwin Wiersinga, orgel
Francesco Cavalli (1602 – 1676) – Sonata à 4
Musiche sacre, Venezia 1656
Andrea Gabrieli – Secundus Tonus
Tabulaturbuch Bernard Schmid d.J., Strassburg 1607
Erwin Wiersinga, orgel
Lodovico da Viadana (ca. 1560 – 1627) – Canzon francese in risposta
Cento concerti ecclesiastici, op. XII, Venezia 1602
Johann Staden (1581 – 1634) – XXX. Sonata
2. Cant: & 2. Baß.
Operum musicorum posthumorum, Nürnberg 1643
Benedetto Re (17e eeuw) – Canzon à 4.
Accomodata a suonare a cuoi chori, Mailand 1609