Lunchpauze concert Theo Jellema
Theo Jellema (1955) studeerde orgel aan het conservatorium te Groningen in de orgelklas van Wim van Beek en behaalde zijn solodiploma met onderscheiding in 1978. Naast zijn werkzaamheden als organist van de Grote of Jacobijnerkerk te Leeuwarden en als docent hoofdvak orgel aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en het conservatorium te Zwolle/Arnhem heeft hij een uitgebreide concertpraktijk die hem voerde naar een groot aantal Europese landen en naar Japan. Verschillende ‘integrales’ trokken de aandacht: in 1990 speelde hij alle orgelwerken van César Franck (Martinikerk Franeker), in 1999 het complete orgeloeuvre van Olivier Messiaen (Grote Kerk Leeuwarden, Martinikerk en Sint Martinuskerk Sneek) en in 2000 volgde een Bach-integrale (Grote Kerk Leeuwarden). In de zomer van 2003 wijdde hij zich aan Vierne’s Pièces de Fantaisie (Martinikerk Franeker).
Theo Jellema is regelmatig jurylid bij orgelconcoursen. Hij maakte cd-opnamen van belangrijke historische orgels en leidt, soms alleen, soms samen met Jan Jongepier, orgelreizen.
Voor zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur werd hem de zilveren medaille “Arts-Sciences-Lettres” toegekend.
Programma
De eerste helft van het programma bevat muziek van 17e-eeuwse Engelse componisten. Zij hadden weinig contact met muzikale ontwikkelingen op het continent. Het unieke idioom waarvan ze zich bedienen is daaraan te danken.
In een vergelijkbaar isolement werkten hun Spaanse tijdgenoten. Ook zij spreken een volstrekt eigen muzikale taal. Daaraan is het tweede deel van het programma gewijd.
Als scharnier fungeert in het midden van het programma Theo Jellema’s Fantasia II, gecomponeerd in het isolement van de corona lock down in april/mei 2020.
Giles Farnaby (1562-1640) – Fantasia
Thomas Morley (1557-1602) – Fantasia
Giles Farnaby (1562-1640) – Spagnioletta
John Blow (1649-1708) Double Voluntary
Theo Jellema (*1955) – Fantasia II
Francisco Correa de Arauxo (1583?-1654) -Tiento de medio registro de tiple de setimo tono, Tiento y discurso de segundo tono
Aanvullende informatie
Toegang - € 2.5
Verdere informatie
Theo Jellema (1955) studeerde orgel aan het conservatorium te Groningen in de orgelklas van Wim van Beek en behaalde zijn solodiploma met onderscheiding in 1978. Naast zijn werkzaamheden als organist van de Grote of Jacobijnerkerk te Leeuwarden en als docent hoofdvak orgel aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en het conservatorium te Zwolle/Arnhem heeft hij een uitgebreide concertpraktijk die hem voerde naar een groot aantal Europese landen en naar Japan. Verschillende ‘integrales’ trokken de aandacht: in 1990 speelde hij alle orgelwerken van César Franck (Martinikerk Franeker), in 1999 het complete orgeloeuvre van Olivier Messiaen (Grote Kerk Leeuwarden, Martinikerk en Sint Martinuskerk Sneek) en in 2000 volgde een Bach-integrale (Grote Kerk Leeuwarden). In de zomer van 2003 wijdde hij zich aan Vierne’s Pièces de Fantaisie (Martinikerk Franeker).
Theo Jellema is regelmatig jurylid bij orgelconcoursen. Hij maakte cd-opnamen van belangrijke historische orgels en leidt, soms alleen, soms samen met Jan Jongepier, orgelreizen.
Voor zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur werd hem de zilveren medaille “Arts-Sciences-Lettres” toegekend.
Programma
De eerste helft van het programma bevat muziek van 17e-eeuwse Engelse componisten. Zij hadden weinig contact met muzikale ontwikkelingen op het continent. Het unieke idioom waarvan ze zich bedienen is daaraan te danken.
In een vergelijkbaar isolement werkten hun Spaanse tijdgenoten. Ook zij spreken een volstrekt eigen muzikale taal. Daaraan is het tweede deel van het programma gewijd.
Als scharnier fungeert in het midden van het programma Theo Jellema’s Fantasia II, gecomponeerd in het isolement van de corona lock down in april/mei 2020.
Giles Farnaby (1562-1640) – Fantasia
Thomas Morley (1557-1602) – Fantasia
Giles Farnaby (1562-1640) – Spagnioletta
John Blow (1649-1708) Double Voluntary
Theo Jellema (*1955) – Fantasia II
Francisco Correa de Arauxo (1583?-1654) -Tiento de medio registro de tiple de setimo tono, Tiento y discurso de segundo tono