IMOCG juryconcert Martinikerk
PROGRAMMA
Jean-Claude Zehnder
Cajus Schmiedtlein (1555?–1611 )
– Fantasia quinti toni
William Byrd (1543–1623)
– A fancy in C
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Partite diverse sopra il Chorale «Ach, was soll ich Sünder machen» BWV 770 (10 variaties)
William Byrd
– A fancy in d
Johann Sebastian Bach
– Valet will ich dir geben BWV 736
Nathan Laube
Georg Böhm (1661-1733)
– Praeludium, fuga en postludium in g
Matthias Weckmann (1621-1674)
– Ach wir armen Sünder
(1.Versus Choral in Ten. – 2.Versus à 2 Clav. è Ped. – 3.Versus à 2 Clav.)
Dieterich Buxtehude (1637-1707)
– Magnificat primi toni BuxWV 203
PAUZE
Pier Damiano Peretti
Johann Sebastian Bach
– Concerto in d
(allegro – grave – fuga – largo e spiccato – allegro) BWV 596
(naar Antonio Vivaldi [1678-1741] Concerto grosso in d, opus 3 nr.11)
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
– Capriccio XI “con Obligo di cantare la Quinta parte…“
(uit: Libro di Capricci -1624-)
Dieterich Buxtehude
– Te Deum laudamus BuxWV 218
(Praeludium – Te Deum laudamus – Pleni sunt coeli – Te martyrum – Tu devicto)
De Zwitserse organist, klavecinist en musicoloog Jean-Claude Zehnder (1941) studeerde aan het conservatorium van zijn geboorteplaats Winterthur, aan de universiteit van Zürich, aan de Weense Akademie für Musik bij Anton Heiller en in Amsterdam bij Gustav Leonhardt. In 1966 werd hij organist en koorleider aan de Evangelische Stadtkirche in Frauenfeld en begon hij als docent orgel en klavecimbel aan het conservatorium van Winterthur. Van 1972 tot 2006 leidde hij de orgelafdeling van de Schola Cantorum Basiliensis. Als organist en onderzoeker specialiseerde Zehnder zich in de stilistische ontwikkeling en uitvoeringspraktijk van Johann Sebastian Bach. In 2002 ontving hij een eredoctoraat van de Technische Universiteit van Dortmund.
Zehnder maakte talrijke opnames (o.a. Bachs Orgelbüchlein en de Achtzehn Leipziger Choräle) en als concertorganist heeft hij in heel Europa opgetreden. Naast zijn concertactiviteiten was – en is – hij internationaal actief als jurylid bij orgelconcoursen en als docent van orgelcursussen. Zehnder is organist titulair van het Johann-Andreas Silbermann/Metzler-orgel (uit 1761) aan de Dom in Arlesheim.
De Amerikaanse organist Nathan Laube (1987) behaalde zijn Bachelor of Music Degree aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia, waar hij orgel studeerde bij Alan Morrison. Hij ontving verschillende beurzen (William Fulbright en DAAD) en kon daarmee enige tijd doorbrengen aan Europese conservatoria waar hij studeerde bij Michel Bouvard, Jan Willem Jansen en Ludger Lohmann. Laube combineert zijn functies van Associate Professor of Organ Studies aan de Eastman School of Music (Rochester, VS), International Consultant in Organ Studies aan het Royal Birmingham Conservatoire (VK) en Professor aan de Hochschule für Musik in Stuttgart met een drukke concertcarrière op de grote podia in de wereld.
In 2016 werd hij uitgenodigd om het inwijdingsrecital te geven op het gerestaureerde Harrison & Harrison-orgel van King’s College Chapel in Cambridge (VK). In dat jaar was hij ook de eerste artist-in-residence van het Müller-orgel van de St.Bavo te Haarlem. Laube maakte verschillende cd-opnames voor de labels Naxos en Ambiente.
Pier Damiano Peretti (1974) studeerde orgel bij Antonio Cozza en compositie bij Wolfgango Dalla Vecchia aan het conservatorium van Vicenza en bij Herbert Tachezi en Michael Radulescu aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen. In 2002 behaalde hij zijn diploma cum laude. Hij won prijzen in verschillende internationale orgelconcoursen (Bologna, Pretoria, Innsbruck, Toulouse, Hamburg). In 1999 was hij de winnaar van het prestigieuze Orgelconcours van St. Albans. In 2015 ontving hij de ‘Outstanding Artist Award’ van de Oostenrijkse overheid. Peretti is hoogleraar aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen. Hij is regelmatig jurylid bij internationale orgelconcoursen en geeft gastcolleges en masterclasses aan orgelinstellingen zoals de Edinburgh Organ Academy, Hochschule Stuttgart, GOART Göteborg, Leipziger Orgelakademie en de Korean Organists Convention.
Peretti heeft een drukke concertagenda en brengt over de hele wereld repertoire van oude tot hedendaagse muziek. Hij bracht cd’s uit met o.a. Dieterich Buxtehude’s koraalfantasieën, Bachs Dritter Theil der Clavierübung en orgelwerken van Marco Enrico Bossi en Bruno Bettinelli.
Aanvullende informatie
Toegang - € 15.00
Verdere informatie
PROGRAMMA
Jean-Claude Zehnder
Cajus Schmiedtlein (1555?–1611 )
– Fantasia quinti toni
William Byrd (1543–1623)
– A fancy in C
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Partite diverse sopra il Chorale «Ach, was soll ich Sünder machen» BWV 770 (10 variaties)
William Byrd
– A fancy in d
Johann Sebastian Bach
– Valet will ich dir geben BWV 736
Nathan Laube
Georg Böhm (1661-1733)
– Praeludium, fuga en postludium in g
Matthias Weckmann (1621-1674)
– Ach wir armen Sünder
(1.Versus Choral in Ten. – 2.Versus à 2 Clav. è Ped. – 3.Versus à 2 Clav.)
Dieterich Buxtehude (1637-1707)
– Magnificat primi toni BuxWV 203
PAUZE
Pier Damiano Peretti
Johann Sebastian Bach
– Concerto in d
(allegro – grave – fuga – largo e spiccato – allegro) BWV 596
(naar Antonio Vivaldi [1678-1741] Concerto grosso in d, opus 3 nr.11)
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
– Capriccio XI “con Obligo di cantare la Quinta parte…“
(uit: Libro di Capricci -1624-)
Dieterich Buxtehude
– Te Deum laudamus BuxWV 218
(Praeludium – Te Deum laudamus – Pleni sunt coeli – Te martyrum – Tu devicto)
De Zwitserse organist, klavecinist en musicoloog Jean-Claude Zehnder (1941) studeerde aan het conservatorium van zijn geboorteplaats Winterthur, aan de universiteit van Zürich, aan de Weense Akademie für Musik bij Anton Heiller en in Amsterdam bij Gustav Leonhardt. In 1966 werd hij organist en koorleider aan de Evangelische Stadtkirche in Frauenfeld en begon hij als docent orgel en klavecimbel aan het conservatorium van Winterthur. Van 1972 tot 2006 leidde hij de orgelafdeling van de Schola Cantorum Basiliensis. Als organist en onderzoeker specialiseerde Zehnder zich in de stilistische ontwikkeling en uitvoeringspraktijk van Johann Sebastian Bach. In 2002 ontving hij een eredoctoraat van de Technische Universiteit van Dortmund.
Zehnder maakte talrijke opnames (o.a. Bachs Orgelbüchlein en de Achtzehn Leipziger Choräle) en als concertorganist heeft hij in heel Europa opgetreden. Naast zijn concertactiviteiten was – en is – hij internationaal actief als jurylid bij orgelconcoursen en als docent van orgelcursussen. Zehnder is organist titulair van het Johann-Andreas Silbermann/Metzler-orgel (uit 1761) aan de Dom in Arlesheim.
De Amerikaanse organist Nathan Laube (1987) behaalde zijn Bachelor of Music Degree aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia, waar hij orgel studeerde bij Alan Morrison. Hij ontving verschillende beurzen (William Fulbright en DAAD) en kon daarmee enige tijd doorbrengen aan Europese conservatoria waar hij studeerde bij Michel Bouvard, Jan Willem Jansen en Ludger Lohmann. Laube combineert zijn functies van Associate Professor of Organ Studies aan de Eastman School of Music (Rochester, VS), International Consultant in Organ Studies aan het Royal Birmingham Conservatoire (VK) en Professor aan de Hochschule für Musik in Stuttgart met een drukke concertcarrière op de grote podia in de wereld.
In 2016 werd hij uitgenodigd om het inwijdingsrecital te geven op het gerestaureerde Harrison & Harrison-orgel van King’s College Chapel in Cambridge (VK). In dat jaar was hij ook de eerste artist-in-residence van het Müller-orgel van de St.Bavo te Haarlem. Laube maakte verschillende cd-opnames voor de labels Naxos en Ambiente.
Pier Damiano Peretti (1974) studeerde orgel bij Antonio Cozza en compositie bij Wolfgango Dalla Vecchia aan het conservatorium van Vicenza en bij Herbert Tachezi en Michael Radulescu aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen. In 2002 behaalde hij zijn diploma cum laude. Hij won prijzen in verschillende internationale orgelconcoursen (Bologna, Pretoria, Innsbruck, Toulouse, Hamburg). In 1999 was hij de winnaar van het prestigieuze Orgelconcours van St. Albans. In 2015 ontving hij de ‘Outstanding Artist Award’ van de Oostenrijkse overheid. Peretti is hoogleraar aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen. Hij is regelmatig jurylid bij internationale orgelconcoursen en geeft gastcolleges en masterclasses aan orgelinstellingen zoals de Edinburgh Organ Academy, Hochschule Stuttgart, GOART Göteborg, Leipziger Orgelakademie en de Korean Organists Convention.
Peretti heeft een drukke concertagenda en brengt over de hele wereld repertoire van oude tot hedendaagse muziek. Hij bracht cd’s uit met o.a. Dieterich Buxtehude’s koraalfantasieën, Bachs Dritter Theil der Clavierübung en orgelwerken van Marco Enrico Bossi en Bruno Bettinelli.